Fange 325

dokumentar fra Guantánamo-leiren

av (forfatter), Guy Benhamou (medforfatter) og Liv Kolstad Zehouo (oversetter).

Aschehoug 2006 Innbundet

Boken er et vitnesbyrd fra et av ofrene for den massive terroristjakten i kjølvannet av 11. september 2001. Forfattere som er fransk er verken politisk aktiv eller religiøs, men eventyrlysten og med en lidenskap for våpen. Han lar seg overtale til å dra til Afghanistan for noen uker. Uten å være klar over det, havner han i en av Al Qaidas treningsleire, og når den 11. september kommer, er han fanget i en felle. Han flykter over fjellene til Pakistan. Flukten ender på USAs militærbase i Guantánamo på Cuba. Her opplever han de mest brutale og fornedrende overgrepene som et menneske kan tåle. Etter to og et halvt år overleveres han til Frankrike, men må likevel tilbringe 18 måneder i fengsel før han slipper fri i januar 2006.

Dette er et enestående og sterkt vitnesbyrd fra en av fangene i den amerikanske Guantánamo-leiren. Franske Nizar Sassi var blant de første som ble offer for USAs terrorjakt etter 11. september 2001, og han satt som fange i to og et halvt år, uskyldig og uten dom.
Nizar Sassi var verken politisk aktiv eller særlig religiøs, men eventyrlysten og med en stor lidenskap for våpen. En mann overtalte ham til å dra til Afghanistan for noen uker, der selv de minste har sitt eget våpen. Ferden gikk til hjertet av treningsleiren til Al Qaida. Så kom 11. september, og Nizar befant seg i en felle. Han flyktet, men endte i USAs militærbase i Guantánamo på Cuba. Her opplevde han de mest brutale og fornedrende overgrepene et menneske kan tåle. Endelig ble han overlevert til Frankrike, men måtte tilbringe 18 måneder i fengsel før han ble sluppet fri i januar 2006. Han venter fortsatt på henleggelse av saken.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203234088