Omtale fra forlaget
Denne boka tar for seg ulike tilnærminger til flerkulturell pedagogisk praksis. Redaktørene ønsker å løfte fram nye måter å arbeide på som for eksempel familielæring, et forholdsvis nytt felt innenfor det migrasjonspedagogiske området i Norge. I boka gis det derfor en teoretisk innføring i denne tilnærmingen, og det gis eksempler på hvordan tenkningen kan omsettes i praksis. I tillegg fokuseres det i denne boka på andre måter å arbeide på i skoler og barnehager som tar utgangspunkt i at minoritetsbefolkningen er ressurser i fellesskapet og der barn/elever/voksne bidrar til utvikling hos hverandre. Eksempler her er elevaktive metoder i arbeidet med nyankomne elever, dialogen som arbeidsmetode, foreldremedvirkning i leksehjelp, samarbeid mellom lærergrupper, samarbeid på tvers av nivåer i utdanningssystemet, bruk av IKT. Boka tar også opp nødvendig kompetanse i en slik elevaktiv og samarbeidende skole og det gis eksempel på hvordan en høgskole møter en ny pedagogisk utfordring, nemlig familielæring. Boka henvender seg til lærerstudenter, lærere, skoleledere, bibliotekarer, ansatte i PPT og helsevesen. "Denne boka er gjennomgående ressurs- og løsningsorientert. Den representerer kreativitet, innovasjon, inspirasjon, profesjonalisme, optimisme og glød. Dette er svært viktig å formidle i et felt som ofte preges av problemfokus." Kristin Skinstad van der Kooij, Førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo i Bedre skole 3/08
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2008
Format Heftet
ISBN13 9788215012582
EAN 9788215012582
Språk Bokmål
Sider 258
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket