Faglige forbindelser

profesjonsutdanning og kunnskapspolitikk etter høgskolereformen

av (redaktør) og Tor Halvorsen (redaktør).

Fagbokforlaget 2002 Heftet

I denne boka drøftes de faglige og kunnskapspolitiske forutsetningene for høgskolereformen og konsekvensene av den. Sentrale trekk ved høgskolesystemets faglige og institusjonelle utvikling blir belyst, og i sentrum for analysene står formingen av faglige forbindelser og kampen om profesjonskunnskapens karakter. Bidragene viser også hvordan internasjonaliseringen av kunnskapssamfunnet endrer forholdet mellom utdanningstyper og profesjoner. Med litteraturliste og opplysninger om forfatterne.

Høgskolereformen I 1994 ble cirka 100 regionale høgskoler slått sammen til 26 statlige høgskoler. Distriktshøgskolene, de pedagogiske høgskolene, helsefaghøgskolene, ingeniørhøgskolene, sosialhøgskolene og en rekke andre høgskoler opphørte å eksistere som selvstendige institusjoner. Bokserien om høgskolereformen består av tre bøker som belyser endringene som har funnet sted, og utfordringene høgskolesektoren nå står overfor. Faglige forbindelser er et bidrag til debatten om høgere utdanning og utviklingen av profesjonsutdanningene etter høgskolereformen. I boken drøftes de faglige og kunnskapspolitiske forutsetningene for og konsekvensene av reformen. Gjennom enkeltstudier av profesjonsutdanninger, av fag som føres videre fra distriktshøgskolen, og av forholdet til universitetenes fagpolitiske strategier blir sentrale trekk ved høgskolesystemet belyst. I sentrum for analysene står formingen av faglige forbindelser og kampen om profesjonskunnskapens karakter. Disse utviklingstrekkene blir også sett i sammenheng med internasjonalisering eller globalisering av kunnskapssamfunnet og hvordan denne utviklingen endrer forholdet mellom utdanningstyper og profesjoner. Tor Halvorsen (dr.polit.) er førsteamanuensis ved Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap, Universitetet i Bergen. Han er for tiden prosjektleder for et forskningsrådsfinansiert prosjekt om utdanning og globalisering i et nord-sør-perspektiv. Svein Michelsen (dr.polit.) er førsteamanuensis ved Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap, Universitetet i Bergen. Han arbeider for tiden med et prosjekt om forholdet mellom profesjonene og den nye kommunen, finansiert av Norges Forskningsråd. ----------- Serien består av følgende bøker: - Faglige forbindelser - Profesjonsutdanning og kunnskapspolitikk etter høgskolereformen av Tor Halvorsen og Svein Michelsen (red.) - Høgskoler til besvær - Når statlige reformer møter lokale institusjoner og ambisjoner av Hallgeir Gammelsæter (red.) - Fra yrkesskole til universitet? Endringsprosesser i høgskolesektoren av Svein Kyvik (red.)

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2002