Faglig forum

i teori og praksis

Kommuneforlaget og Sosial- og helsedepartementet 2000 Heftet

Faglig forum er betegnelsen på en møteplass der praktikere i sosialtjenestens førstelinje gjennom dialog og refleksjon fokuserer på bevisstgjøring av egen og andres kompetanse. Prosessene i et faglig forum utgjør en spesiell måte å arbeide på. Tiltaket sikrer overføring og utvikling av praksisrelevant kompetanse og fremmer profesjonell utvikling. Boka inngår i en serie fagpublikasjoner som utgis i samarbeid med SHD for å styrke kunnskap og kompetanse i sosialtjenestens førstelinje. Har litteraturliste.

FAGLIG FORUM. i teori og praksis
Denne boka inngår i en serie fagpublikasjoner som utgis for å styrke kunnskap og kompetanse i sosialtjenestens førstelinje. Alle seriens publikasjoner omhandler temaer fra denne førstelinjetjenesten.
Boka utdyper begrepet faglig forum. Faglig forum er betegnelsen på en møteplass der praktikere i sosialtjenestens førstelinje gjennom dialog og refleksjon fokuserer på bevisstgjøring av egen og andres kompetanse. Prosessene i et faglig forum utgjør en spesiell måte å arbeide på. Tiltaket sikrer overføring og utvikling av praksisrelevant kompetanse og fremmer profesjonell utvikling.
Faglig forum er ett av en rekke kompetansehevende tiltak som er iverksatt gjennom Sosial- og helsedepartementets nasjonale satsing Kunnskap og brubygging (Handlingsplan for sosialtjenestens førstelinje 1998-2001). Målsettingen er en kompetent og moderne tjeneste der hver enkelt fagperson anvender relevant kunnskap i møte med brukeren.
Serien med fagpublikasjoner er et av tiltakene under handlingsplanen og er et samarbeid mellom Sosial- og helsedepartementet og Kommuneforlaget.

Forlag Kommuneforlaget Sosial- og helsedepartementet

Utgivelsesår 2000