Fågelfångarens son

Forlag Bokfabriken

Format Lydbok

Språk Svensk

Bokbeskrivelse fra biblioteket:
Högaktuella filmregissören Richard Hobert gör skönlitterär debut med romanen Fågelfångarens son om en bondefamilj på Färöarna under sent 1800-tal. En roman baserad på en verklig historia, om den lilla människans livsvillkor som med sina konsekvenser rör vid vår egen samtids komplicerade kärleks- och familjerelationer. En del karlar och kvinnor passar inte ihop på alla sätt ... Jag har en bok som en berömd doktor i Paris har skrivit ... Enligt färöisk lag förlorar fårfarmaren och fågelfångaren Esmar sitt markarrende om han inte inom ett år får en son, en arvinge. Han skulle då tillsammans med fru och barn behöva lämna hus och mark och det liv de byggt tillsammans. Johanna och Esmar som hittills bara har fått döttrar vågar inte lita till slumpen än en gång. De måste göra allt för att öka sina möjligheter. De får hjälp av den svenska värdshusvärdinnan Livia som med sina egna känslor på spel tvingas sätta ihop ett hemligt arrangemang, en sexuell förbindelse utöver äktenskapets lagar. Ingen av dem anar vilka följder deras försök till räddning kommer att få.