Eventyrlig

jakten på de beste norske råvarene

av (forfatter), Øivind Hånes (medforfatter) og Mats Widén (illustratør).

Gyldendal 2016 Innbundet

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788205479845

EAN 9788205479845

Denne kokeboken har fått gode anmeldelser og jeg gledet meg til å kikke på den. Etter at jeg hadde kikket på den, var jeg glad for at jeg bare hadde gjort det på biblioteket. Jeg har en mistanke om at mange kokebokanmeldere bare blar i bøkene og ikke prøver ut oppskriftene i praksis. Når det dreier seg om en kokebok med oppskrifter, så er jeg av den mening at for å fortjene en plass i bokhylla, så skal den ikke bare være lekker og innbydende og inspirere (under mottoet «oppskrifter kan du jo google deg til når du vet hva du leter etter»?), men om du velger å følge instruksjonene i boka, så skal resultatet bli vellykket! Denne boka er tykk, men det er ikke veldig mange oppskrifter i den. Som vanlig nå for tiden, er det masse bilder, helsides portretter av forfatteren og annet diverse og hver oppskrift har fått to helsider, en med et bilde og en med oppskriften. Det blir mange sider av sånt. Bildene er lekre. Oppskriftene … Når det står 2,4 dl som mengdemål bør det ringe en bjelle. Her er oversatt direkte fra amerikansk uten at det er tilpasset norske forhold. Amerikanerne bruker avsindige mengde sukker, du skal alltid redusere kraftig. Og 2,4 dl … Regn om til 2 ½ iallfall. En oppskrift på en formkake oppgir smørmengden i dl (…). Det er vanlig her å oppgi i gram og så si at smøret skal smeltes. Du finner omregningstabeller om du googler, men … Oppgitt anbefalt steketid var altfor kort (den skal nesten dobles, som ikke kan sies å være at «du må tilpasse den til din ovn»), antakelig fordi det er benyttet en gassovn i den opprinnelige versjonen. Og smaken, her må jeg bare konkludere at våre smaksløker ikke er samstemte, forslaget resulterte bare i noe som kan sies å være litt merkelig og ikke spesielt godt. Så, denne boken får ikke en plass i hylla mi, dessverre.