Even Tyr i Hafjell

av (forfatter) og Torbjørn Pollestad Larssen (illustratør).

Lindblad forl. 2008 Innbundet

Tyren Even drar til Hafjell for å stå på snøbrett sammen med kompisen Olav.

Alle vil kjøre gondolen i Hafjell. Også den snakkende okse Even som bor i fjøset på garden Råbøl. Gardsgutten Olav kjører til og med på snøbrett. Det har Even merket seg. Så hvorfor kan ikke en tyr mestre samme kunsten? Det er Olav skeptisk til. For hvordan skal det være plass til et så stort dyr i den lille gondolen. Men han blir overbevist av Even, så da blir det gondol opp og retur på snøbrett. Dette er hva bildeboka "Even Tyr i Hafjell" handler om. Ei riktig artig barnebok med store skrifttyper, begrenset med tekst, men desto rikere forsynt med fargerike tegninger myntet på unger mellom fire og ti år. Forfatteren har et språk med høy lesbarhet, fritt for kompliserte og tvetydige setninger. I fortellingen er det mye humor, og historien gir mange referanser for enhver som har vært på ski eller snøbrett. Her er mye å identifisere seg med.

Forlag Lindblad forl.

Utgivelsesår 2008