Evas bok

Ex Libris forl. 1994 Innbundet

Romanen er en skapelsesberetning fra et annet perspektiv enn vi kjenner den. Vi følger Eva på hennes vandring tilbake til Paradiset. En av hennes sønner har nettopp slått ihjel den andre, og hun er forblindet av sinne og sorg. Hun må gå tilbake i sine egne spor for å få svar på hva som egentlig har skjedd. Hun kommer tilbake til det ordløse folket hun en gang tilhørte, men aldri var en av, fordi hun hadde en mor som lærte henne ordene, samhørighet med naturen og kjærlighet. I Paradiset fantes det ikke rom for den personlige kjærligheten og omsorgen, bare det rå fellesskapet ledet av Satan.

Forlag Ex Libris forl.

Utgivelsesår 1994

Kjære, kjære, tenkte kvinnen. Hvordan skal jeg kunne forklare at man ikke er ond når man ikke kan sjeldne mellom ondt og godt?

Det finnes ikke noen hel sannhet mellom oss lenger, sa hun til seg selv. Og da går fortroligheten tapt.

• "Kains bok" av Marianne Fredriksson
  • "Noreas bok" av Marianne Fredriksson