Eva Bull Holte ; Ubestemt abstrakt følelse

av (forfatter), Frida Forsgren (forfatter), Erlend Hammer (forfatter), Knut Ljøgodt (forfatter), Erlend Hammer (redaktør), Knut Ljøgodt (redaktør), Adam King (oversetter), Haugar Vestfold kunstmuseum (utgiver) og Nordic Institute of Art (utgiver).

Uten tittel 2022 Innbundet

Boken Eva Bull Holte og Ubestemt abstrakt følelse presenterer et utvalg av de viktigste modernisme-inspirerte kvinnelige kunstnerne innenfor nyere norsk kunsthistorie.

I tillegg til Eva Bull Holte, møter vi Hanne Borchgrevink, Irma Salo Jæger, Aase Texmon Rygh, Mari Slaattelid, Mouche Thomsen og Tone Vigeland. En felles gjennomgangstråd kan sies å være en søken etter en billedproduksjon i rommet mellom figurasjon og abstraksjon og dermed en aktiv dialog med den modernistiske kunstens historie. Ikke minst gir de utvalgte verkene en bred opplevelse av hvordan det billed- og formskapende potensialet i denne tradisjonen langt fra er uttømt når det gjelder å presentere nye sammenhenger.

Boken utgies i forbindelse med utstillingen Ubestemt abstrakt følelse ved Haugar kunstmuseum.

Forlag Uten tittel

Utgivelsesår 2022

Omtalt person Eva Bull Holte Aase Texmon Rygh Tone Vigeland Irma Salo Jæger Mari Slaattelid Hanne Borchgrevink Mouche Thomsen

Språk Bokmål Flerspråklig Engelsk