Europeisering av politikk

petroleum, indre marked og miljø

Fagbokforlaget 1995 Heftet

Her drøftes forutsetninger for europeisering av politikk på sentrale områder, og boken etablerer et rammeverk for studiet av dette. Den bygger på studier av beslutning- og forhandlingsprosesser, og den viser hvordan slike prosesser samspiller med utviklingen av EU som en ny type politisk system.

Boken drøfter forutsetninger for europeisering av politikk på sentrale områder. EUs evne til å forme en felles politikk varierer betydelig. Mens olje- og gassområdet er problematisk framheves ofte det indre marked og miljø som saksområder EU er skapt til å håndheve. Hva skjer når olje- og gasspørsmål knyttes til det indre marked og miljøpolitikken? Boken etablerer et rammeverk for studiet av europeisering av politikk. Den bygger på detaljerte studier av beslutnings- og forhandlingsprosesser, og den viser hvordan slike prosesser samspiller med utviklingen av EU som en ny type politisk system. Svein S. Andersen har Ph.D. fra Stanford University og er professor tilknyttet Senter for europeiske studier ved Handelshøyskolen BI. Han har tidligere publisert en rekke artikler, og bl.a. bøkene The struggle over North Sea Oil and Gas og (sammen med Kjell A. Eliassen) Det nye Europa.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1995