Europas stille revolusjon

Øst-Europa etter murens fall

Civita 2004 Heftet

Åtte nye Sentral- og Øst-Europeiske land kom med i EU i 2004, og syv nye i NATO. De er med å forme et annet Europa, og de er alle Norges nye partnere i EØS eller NATO. Forfatteren argumenterer for at vi også i Norge må se rekkevidden av disse endringene, for vi berøres når tenkning og tyngdepunkter forskyves i vår egen verdensdel.

En revolusjon i det stille finner sted foran våre øyne og midt i Europa: Åtte nye sentral og øst-europeiske land er i 2004 kommet med i EU og syv nye i NATO . de fleste av dem stater som formes på ny av historien, med dramatiske ombygginger av styresett, økonomi, rettsvesen og dagligliv. 100 millioner mennesker er berørt og må lære seg å tenke i et marked som ikke eksisterte før.

De former et annet Europa, skritt for skritt og uten drama . og de er alle Norges nye partnere i EØS eller NATO. Femten år etter første verdenskrigs slutt var vi kommet frem til 1933 og nazistenes maktovertagelse. Femten år etter Den kalde krigens slutt ser vi et Europa som har lært av sine feilgrep.

Nils Morten Udgaard argumenterer for at vi også i Norge må se rekkevidden av disse endringene. Vi berøres når tenkning og tyngdepunkter forskyves i vår egen verdensdel.

Forlag Civita

Utgivelsesår 2004