Euroen og den norske kronens skjebne

av (redaktør) og Ole Bjørn Røste (redaktør).

Fagbokforlaget 1999 Heftet

Med innføringen av euro fra 1. januar 1999 fikk elleve EU-land en felles valuta. Norge er geografisk sett omgitt av en "buffersone" av viktige handelspartnere som for eksempel Sverige, Danmark og Storbritannia. Disse er ikke med i den europeiske valutaunionen fra starten av. Likevel er det opplagt at felles mynt i Europa vil få store konsekvenser for oss nordmenn. Kursen mot euro er det operative målet for stabilisering av den norske kronens internasjonale verdi. For utenrikshandel i tradisjonelle varer og tjenester vil euroen bli den viktigste oppgjørs- og faktureringsvalutaen. Det vil bli lettere å sammenlikne priser i EU-land som anvender euro. Med bidrag fra økonomer innen penge- og valutapolitikk i Norge - pluss en amerikansk kapasitet på temaet monetær integrasjon - har man tilstrebet en balansert diskusjon av de utfordringer norsk penge- og valutapolitikk står overfor. Hvilke alternative regimer kan vi velge mellom?

Med innføringen av euro fra 1. januar 1999 fikk elleve EU-land en felles valuta. Norge er geografisk sett omgitt av en "buffersone" av viktige handelspartnere som for eksempel Sverige, Danmark og Storbritannia. Disse er ikke med i den europeiske valutaunionen fra starten av. Likevel er det opplagt at felles mynt i Europa vil få store konsekvenser for oss nordmenn. Kursen mot euro er det operative målet for stabilisering av den norske kronens internasjonale verdi. For utenrikshandel i tradisjonelle varer og tjenester vil euroen bli den viktigste oppgjørs- og faktureringsvalutaen. Det vil bli lettere å sammenlikne priser i EU-land som anvender euro. Arne Jon Isachsen er Ph.D. fra Stanford University (1975) og professor i finansiell økonomi ved Handelshøyskolen BI. Han har publisert en rekke bøker og artikler, herunder Felles mynt i Europa? Økonomiske og politiske vurderinger og "Norsk penge- og valutapolitikk i støpeskjeen". Isachsen er også med i ledelsen for et nyopprettet Centre for Monetary Economics ved Handelshøyskolen BI, en arena for forskning og debatt innen monetær økonomi. Ole Bjørn Røste er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole (1986), cand.polit. i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo (1995) og rådgiver i Økonomisk avdeling i Norges Bank. Han har arbeidet med europeisk monetær integrasjon i flere år, vært gjesteforsker ved University of California, Berkeley (1995/96) og har utgitt flere artikler om euroen, blant annet "Tysklands valg av ØMU".

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1999