Etterretningstjenesten i Norge 1940-45. Bd. 3

nettet strammes

Orion 2008 Innbundet

Med dette bindet fullfører forfatteren sitt verk om den militære etterretningstjenesten under okkupasjonen. De allierte er nå på offensiven, og norske E-agenter er i virksomhet over det meste av landet. E-agentene er rapportører for de allierte, og mer enn noen andre i motstandskampen opererer de i det skjulte. Med både sitt eget og andres liv i fare, bringer de Wehrmacht frem i lyset.

Arnfinn Moland, Norges Hjemmefrontmuseum om Ragnar Ulsteins trebindsverk, "Etterretningstjenesten i Norge 1940-1945", er selve standardverket om denne delen av norsk okkupasjons- og krigshistorie. At dette verket nå igjen gjøres tilgjengelig for publikum etter å ha vært utsolgt fra forlaget i flere år, er til stor glede både for faghistorikere og det alminnelig interesserte publikum. (Bind 1) Amatørenes tid Illegale etterretningsgrupper vokser frem. Mange av dem ble offer for angivere eller for tyskernes peileapparater. (Bind 2) Harde år Utviklingen måned for måned. Dyrekjøpt lærdom fører til bedre sikring mot angivere som er i Gestapos eller Abwehrs tjeneste. (Bind 3) Nettet strammes E-gruppene fram til freden 8. mai 1945. De fungerte som de alliertes øyne og ører i Norge, og ga et av motstandsbevegelsens største bidrag til seieren 1945.

Forlag Orion

Utgivelsesår 2008