Ett liv

hvordan vi glemte å leve et meningsfult liv

av (forfatter) og Bertil Knudsen (oversetter).

Hegnar media 2021 Innbundet

Hvordan vi glemte å leve et meningsfullt liv

I Ett liv stiller filosofen og lederen Morten Albæk spørsmålet hvordan det kan ha seg at vi som et av verdens rikeste og lykkeligste folk samtidig kan være så hardt rammet av mentale problemer, målt ut fra antallet mennesker som lider av stress, angst og depresjon. Han tar for seg forholdet mellom arbeid og fritid, og forestillingen om at et skarpere skille her kan løse problemet.

Det er en illusjon at livet kan deles opp i et arbeidsliv og et privatliv, og det er en språklig manipulering som holder oss fanget i en sump av meningsløshet som til slutt gjør oss syke. Albæk har flere forslag til hvordan vi skal redde oss ut av denne eksistensielle hengemyren, men først og fremst handler det om å kjenne forskjellen på tilfredshet, lykke og mening - og sette det siste i sentrum for tilværelsen. Det handler egentlig ikke om å bli tilfreds eller lykkelig, men om å skape et meningsfylt liv.

Morten Albæk (f. 1975) er cand. mag. i historie og filosofi fra Aarhus Universitet, og er utdannet i strategisk ledelse ved INSEAD.

Fra 2002 til 2008 var han ansatt i Danske Bank-konsernet, bl.a. som konsulent, avdelingsleder og til slutt som SVP for Customer Insights & Innovation. Fra 2009 til 2015 var han CMO i vindkraftgiganten Vestas, der han var globalt ansvarlig for markeds-føring og kundetilfredshet.

Forlag Hegnar media

Utgivelsesår 2021