Etnisitetsbomben

hvordan Afrika ødelegger seg selv

Pax 2001 Innbundet

Denne boka søker å forklare hva etnisitet i Afrika betyr, hvordan menneskerettigheter og demokrati undermineres, hvordan etnisitet spiller en helt sentral rolle når det oppstår borgerkrig og hvordan etnisitet legger grunnen for diktatur. Boka er en meningsytring fra en afrikaner, en opposisjonell kenyaner. Koigi wa Wamwere forsøker å definere Afrikas grunnleggende problem, han gir en rekke eksempler. Wamwere kaller Afrikas problem etnisitetsbomben: Afrika dør pga. etniske konflikter og tribalisme. Mens afrikanerne kjemper mot hunger, krig og død som kommer av tribalisme, har andre problemer med å hjelpe fordi de ikke forstår tribalisme-problemet. Å støtte etniske diktaturer fører dessverre kun til en fortsettelse av etnisitet og fremmer diktaturstyre i Afrika.
Forfatteren mener at Afrika er det fattigste kontinent i verden hovedsakelig fordi handelen mellom Afrika og resten av verden er urettferdig, men fordi de afrikanske diktaturene er korrupte.
For å bevare sin stilling har diktaturene et hovedvåpen mot demokratiet: etnisitet.
Wamwere beskriver etnisitet som en hat- og grådighetsideologi blant etniske samfunn med samme farge. Etnisitet handler ikke om mennesker som snakker ulike språk, men om de som hater hverandre av den grunn. Forfatteren understreker at flerpartisystemet gjorde etnisiteten mer synlig og at den etniske skillelinjen fungerer splittende på opposisjonen.
Etnisitet bruker språk, kultur, stamme og religion for å skille etniske samfunn for å utbytte dem på samme måte som rasismen skiller svarte og hvite. Svart etnisitet har erstattet den hvite rase.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2001