Etisk pluralisme i Norden

av (redaktør).

Høyskoleforlaget 2001 Heftet

Bidragsyterne drøfter problematikken rundt spenningen mellom enhet og mangfold i etiske spørsmål, både på det praktiske, empiriske planet og det teoretiske, tankemessige planet. Har litteraturlister.

Etisk pluralisme i Norden Innbyggerne i Norden lever i ei brytningstid. Særlig merkes dette når det gjelder en rekke brennbare og omdiskuterte spørsmål av etisk karakter. Ofte beskrives opplevelsen av en kulturbrytning ved hjelp av begreper som pluralisme, multikulturelt samfunn og postmodernisme. Samtidig har de nordiske landene både innad og utenfra tradisjonelt blitt betraktet som stabile og relativt homogene samfunn. Spenningen mellom enhet og mangfold i etiske spørsmål kan være problematisk for det enkelte individet og for fellesskapet, både på det praktiske, empiriske planet og på det teoretiske, tankemessige planet.I denne fellesnordiske boka drøfter etikere denne problematikken, og de gir bidrag til en avklaring ut fra en rekke utvalgte perspektiver. Boka er blitt til som en viktig del av et stort nordisk forskningsprosjekt med tittelen "Nationalkyrklighet och etisk pluralism . en nordisk paradox?" I forlengelsen av et omfattende sociologisk materiale blir det foretatt en etisk refleksjon over muligheten for en felles etikk i pluralistisk samfunn.Boka er et bidrag til ytterligere drøfting av et meget aktuelt og spenningsfylt tema. Denna bok behandlar sådana etiska problem som hör samman med den moraliska pluralismen i ett alltmer mångkulturellt samhälle. Den är skriven inom ramen för ett nordiskt forskningsprojekt om nationalkyrklighet och etisk pluralism.Boken ställer frågan om vi i dag måste acceptera en mångfald skilda perspektiv i kontroversiella moraliska frågor. En annan fråga är om det i dag finns någon grundläggande värdegemenskap i de nordiska länder som präglats av luthersk folkkyrklighet. Begreppsanvändningen i sociologiska studier av människors moraluppfatningar blir också föremål för kritisk belysning. Bidragsytere i boka er Lars Østnor (red.), Carl-Henric Grenholm, Jaana Hallamaa, Gunnar Heiene, Tage Kurtén, Göran Möller og Maud Marion Laird Stenseng.

Forlag Høyskoleforlaget

Utgivelsesår 2001