Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Denne boka presenterer grunnleggende etisk teori, som konkretiseres og drøftes opp mot praksisnære eksempelfortellinger. Hvert kapittel har refleksjonsoppgaver og eksempler hentet fra arbeidsfeltene til barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere. Boka er spesielt rettet mot disse utdanningene og deres praksisfelt. Har litteraturliste og register.
Omtale fra forlaget
I sosialt arbeid møter du mennesker i vanskelige livssituasjoner. Verdispørsmål blir sentrale når du skal avgjøre hva som er riktig handling. Etisk refleksjon er derfor et viktig grunnlag i alt sosialt arbeid. Denne boka presenterer grunnleggende etisk teori. Den teoretiske tenkningen konkretiseres og drøftes opp mot praksisnære eksempelfortellinger. Spørsmål som behandles, er:Hva innebærer det å være en god person og en god sosialarbeider?Hvordan vet vi når eller om vi handler rett?Hvilke verdier skal vi bygge på?Hva kan profesjonsetikken bidra med? Svarene på slike spørsmål er ikke entydige, og hensikten med denne boka er derfor å gi et bidrag til innsikt og refleksjon. Hvert kapittel har refleksjonsoppgaver og eksempler hentet fra arbeidsfeltene til barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere. Denne boka er spesielt rettet mot disse utdanningene og deres praksisfelt, som i fellesskap har utarbeidet et "Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere".
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2005
Format Heftet
ISBN13 9788205342347
EAN 9788205342347
Språk Bokmål
Sider 250
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket10 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket