Etikk og verdivalg i helse- og sosialfag

Gyldendal akademisk 2000 Heftet

Første del av boka tar for seg de viktigste etiske teoriene som har relevans for helse- og sosialarbeidere. Den gir en kritisk drøfting av forholdet mellom yrkesetikk og profesjoner. Den andre delen av boka gjennomgår og eksemplifiserer de grunnleggende verdiene innen helsearbeid og sosialt arbeid. I tredje del tas det opp en rekke av de etiske problemer og valgsituasjoner som helse- og sosialarbeidere kan møte. Siste del diskuterer sentrale utfordringer som helse- og sosialsektoren står overfor ved begynnelsen av det nye årtusen. Har register og litteraturliste.

Etikk og verdivalg i helse- og sosialfag er en tverrfaglig grunnbok i etikk og verdivalg. Tredje reviderte utgave er oppdatert i forhold til nyere etisk teori og eksempler fra yrkeslivet. Første del behandler ulike etiske teorier som har relevans for helse- og sosialarbeidere. Denne delen tar opp yrkesetikkens tradisjoner og nyeste utvikling. Andre del gjennomgår og eksemplifiserer de grunnleggende verdiene som bør legges til grunn for yrkesetisk refleksjon i sektoren. Det er spesielt lagt vekt på den enkeltes personlige ansvar for sine etiske valg og handlinger. Tredje del tar opp en rekke av de etiske problemer og valgsituasjoner som helse- og sosialarbeidere kan møte. Siste del diskuterer sentrale utfordringer som helse- og sosialsektoren står overfor ved begynnelsen av det nye årtusen. Lars Gunnar Lingås er sosionom og dr. phil. Han har vært aktivt med i fagutviklingen av sosialt arbeid i Norden gjennom undervisning, faglitterære bidrag og forskning og har vært redaktør av Nordisk Sosialt Arbeid og leder av sosionomenes yrkesetiske råd.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2000