Etikk i sykepleien

av (redaktør).

Gyldendal akademisk 2005 Heftet

Boken inneholder kapitler om menneskesyn, etiske retningslinjer, forskningsetikk og juss. Kapitlet om bioetikk trekker opp problemstillinger vi må forholde oss til i dag, men som også kan få moralske konsekvenser i fremtiden. Boken har eksempler som viser hvordan man kan reflektere ut fra ulike teoretiske ståsteder og samfunnsmessige rammer for å oppnå økt faglig bevissthet. Med litteraturlister, opplysninger om bidragsyterne og register.

Forfatterne av denne boka hevder at etisk teori kan ses på som et hjelpemiddel og et verktøy for å identifisereog finne handlingsalternativer når verdier står på spill i den sykepleiefaglige yrkesutøvelsen. Boka har grunnleggende teori anvendt på fagspesi.kke problemstillinger. Målet med boka er at studenter og sykepleiere skal bli bedre til å identi.sere moralske spørsmål i sykepleiepraksis. Kunnskap om etisk teori og øvelse i reaksjon rundt praktiske problemstillinger vil være til hjelp for å velge et best mulig handlingsalternativ og til å bli bevisst egne holdninger. Etisk tenkning og kunnskap bidrar til økt faglig bevissthet. Temaer i boka: pliktetikk,konsekvensetikk, nærhetsetikk, dydsetikk, de .re prinsippers etikk, bioetikk, yrkesetiske retningslinjer,profesjonelt versus faglig ansvar, juss og forskning. Boka er skrevet for sykepleiestudenter og sykepleiere i praksis. Bidragsytere i boka er: Berit Støre Brinchmann(red.), Bjørn Hofmann, Bente Lunde, Liv-Helen Odland, Åshild Slettebø, Torild Sneltvedt.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2005