Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka gir ei innføring i markedsføringsetikk, ser på næringslivsetikk i fire perspektiv, ulikheter mellom økonomistudenter, markedsføringsetikk som profesjonsetikk og utgangspunkter for en empirisk orientert moralsosiologi. Boka retter seg primært mot studenter og personer som jobber innen økonomisk-administrative fag og markedsføring. Har oppgaver og litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Næringslivsetikk som fagområde problematiserer moralsk ansvar og håndtering av moralske konflikter i næringslivs- og markedsføringssammenheng. Selv om mange bedrifter og bransjer håper at det hjelper med "etiske" regelverk, er hovedpoenget bevisstgjøring og dialog, med eller uten referanse til slike regelverk, med vekt på en kritisk problematisering av studentenes og profesjonsutøvernes gitte holdninger, og i vekselvirkning med det moralske klima som de lever og arbeider i. De ulike kapitlene i boka tar opp tema som: Hva er kunnskapsstatus og viktige media innen næringslivsetikk som internasjonalt undervisnings- og forskningsfag? Hvilke individuelle og kontekstuelle forhold påvirker moralske valg og standpunkter? Hvordan kan man med referanser til empiri klargjøre definisjonsavhengigheten av moral, at potensielle målgrupper for etikkopplæring nettopp ikke er homogene, samt at kolleger og ledere kanskje er de viktigste normkildene? Hvorvidt bør næringslivsetikk starte opp relativistisk, både innenfor og på tvers av landegrenser? Hvorvidt kan teori og empiri brukes til å formulere praktiske anbefalinger?
Forlag Unipub forlag
Utgivelsesår 2001
Format Heftet
ISBN13 9788274770645
EAN 9788274770645
Serie Perspektiv: 17x24 (16/2001)
Språk Bokmål
Sider 142
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket