Et stormkast vækker os av dvalen

av (forfatter), Peter Wessel Zapffe (forfatter), Marius Eriksen (foto) og Peter Wessel Zapffe (foto).

Grieg Wyller 2023 Innbundet

Grieg Wyller Forlag har gleden av å introdusere boken Et Stormkast Vækker Os av Dvalen av fotograf og billedkunstner Marius Eriksen, en bok som dessuten markerer Eriksens debut.

I boken går Marius Eriksen i en fotografisk dialog med den norske filosofen Peter Wessel Zapffe (1899-1990). Zapffe var en av Norges mest originale filosofer og etterlot seg også et varig inntrykk innen områder som humor, diktning, fjellklatring og radikalt miljøvern. I sitt filosofiske arbeid argumenterte Zapffe for at menneskeheten burde avstå fra videre forplantning. Han hevdet at menneskeslektens overutviklede evne til selvrefleksjon og krav til mening har fremmedgjort oss fra naturen og gjort oss til tragiske vesener dømt til undergang.

I Et Stormkast Vækker Os av Dvalen tar Marius Eriksen utgangspunkt i Zapffes pessimistiske filosofi, som reiser aktuelle spørsmål i vår tid. I bokens innledende essay, skrevet av Eriksen, fortelles det om to kryssende livserfaringer som springer ut fra en felles melankolsk livsanskuelse. Likevel er det gjennom den mindre kjente siden av Zapffe som fotograf at boken finner sin form. I arbeidet med boken har Eriksen gjennomgått Zapffes fotografier som befinner seg i Nasjonalbibliotekets digitale arkiv, samtidig har han fulgt i Zapffes fotspor og fotografert utvalgte eiendeler fra Zapffes arbeidsrom i Asker, klatrefeltet på Kolsås, hytta ved Jægervatnet i Troms og tindene i Lyngsalpene. Boken er en dialog mellom Eriksens og Zapffes fotografier fra disse stedene. Gjennom samspillet mellom tekst og bilder formes et narrativ om hvordan menneskets tragiske skjebne kan overvinnes, samtidig som innsikten kan utnyttes til det fulle.

Marius Eriksen (f. 1989) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og har siden 2011 gitt ut flere fanziner og deltatt på utstillinger på visningsrom som NoPlace og Blomqvist. Et Stormkast Vækker Os av Dvalen er hans første større utgivelse. Hans arbeider oppstår i krysningen mellom filosofiske temaer og fotografi. Tekster

Forlag Grieg Wyller

Utgivelsesår 2023