Et skattkammer av barneklassikere

av (forfatter), James Matthew Barrie (forfatter), Robert Louis Stevenson (forfatter), Walter Paget (illustratør), F. D. Bedford (illustratør) og Gunstein Bakke (oversetter).

Notabene forl. 2005 Innbundet

Robison Crusoe: Robinson Crusoe ignorerer farens råd og drar til sjøs. Han forliser på en øde øy, og i 28 år må han klare seg alene, uten annet enn sitt mot og noen forsyninger fra skipet. Kledd i geiteskinn bygger han et hjem, blir venner med dyrene på øya, og dyrker korn som han kan spise. Snart oppdager han at han ikke er alene. Peter Pan og Wendy: En kveld flyr Peter Pan inn gjennom et åpent vindu. Innenfor bor Wendy, og de to blir venner. Wendy vekker småsøsknene sine, og sammen flyr de til Eventyrøya, der det finnes både alver, indianere, ville dyr og sjørøvere. Skatten på Sjørøverøya: Jim Hawkins, den fattige sønnen til en engelsk vertshusholder, har et ekte skattekart mellom hendene. Det viser hvor sjørøverkaptein Flints store gullskatt ligger gjemt. Jim drar ut på ei eventyrlig reise med skonnerten Hispaniola for å finne sjørøvernes øy i Stillehavet. Flere er ute etter skatten, og Jim skjønner etter hvert at mange av sjømennene på Hispaniola er sjørøvere. De venter bare på det rette øyeblikket, da de skal drepe Jim og vennene hans, og tilrøve seg gullet.

Et Skattkammer av Barneklassikere er et tilbud på tre bøker i kassett av de mest kjente eventyrene noensinne utgitt. Serien består av Robinson Crusoe, Peter Pan & Wendy og Skatten på Sjørøverøya. Alle er rikt illustrert med de samme illustrasjonene som ble benyttet i førsteutgavene. Bøkene er innbundet i stivbind med illustrert smussomslag. Robinson Crusoe er på hele 224 sider, Peter Pan er på 144 sider og Skatten på Sjørøverøya er på 152 sider.

Forlag Notabene forl.

Utgivelsesår 2005