Et liv med blyant og pensel

av (forfatter) og Vivian Zahl Olsen (illustratør).

Genesis 2016 Innbundet

«Et liv med blyant og pensel» er norsk mediehistorie. Like siden fjernsynets Barne-TV-barndom har Zahl Olsen-tegninger festet seg varig i hjertene til hundretusener av nordmenn, beriket og berørt. Få, om noen, har kommet tettere inn på barnekulturen enn nettopp henne. «Barnas egen sangbok» som har blitt en klassiker, ble vårt store samarbeidsprosjekt.
Jon-Roar Bjørkvold
De som har samarbeidet med Vivian Zahl Olsen, vet at hun er et oppkomme av frodig fantasi og overaskende løsninger på tegnebrettet. Gjennom årene er det blitt TV-serier, billedbøker, visebøker, plateomslag og utallige illustrasjoner til det skrevne ord fra min hånd. Det som for mer enn 50 år siden begynte i Budstikka, har gitt oss begge en reise ingen av oss kunne ha drømt om. En varm takk til Vivian fordi hun vært med på å fargelegge mitt liv som pressemann, forfatter og komponist - og gitt meg overskudd og mot til å fortsette å leke med ord i moden alder.
Bjørn Rønningen
Skaper av bl.a. «Fru Pigalopp» og «Jul i Skomakergata»

Siden jeg traff Vivian i Barne-TV-tiden min har hun vært medskaper av bøkene «Flode alene», «Kroppen» og «Tenke sjæl». For meg er Vivian en perfekt blanding av selvstendig kunstner og lydhør illustratør. Hennes poetiske og detaljrike strek lager egne fortellinger som gir teksten en ny dimensjon. Vivians verden er glad, snill og «frekk» som henne selv.
Trond-Viggo Torgersen

Forlag Genesis