Et levende mangfold

om biodynamisk jord- og hagebruk

av (forfatter), Finn Dale Iversen (illustratør) og Adon Elmir (illustratør).

Andrimne 2009 Innbundet

Finnes det en sammenheng mellom meitemarkens trivsel, klimaendringer og din egen helse? Eller mellom vår kulturelle utvikling og maten vi spiser? Kanskje ønsker du rett og slett å vite mer om biodynamisk og økologisk landbruk? "Et levende mangfold" retter seg til den nysgjerrige forbruker så vel som hageeiere, gårdbrukere eller studenten som ønsker å vite mer om hva biologiskdynamisk jordbruk er. Den ønsker å åpne døra inn til denne driftformens spirituelle grunnlag og vise hvordan dette fører til god økologisk praksis. Boka viser at det finnes en vei ut av et ensidig industrialisert jordbruk og en matproduksjon som i stor grad bidrar til vår tids miljøproblemer. I over 80 år har det biodynamiske jordbruket hatt som mål å dyrke sunn mat på en måte som ivaretar både jorda og vår egen framtid. Praksisutviklingen har skjedd i et nært samarbeid med forskning, og boka gir en oversikt over nyere forskningsresultater. Et eget kapittel tar for seg hva ernæring dypere sett handler om, mens bokas to siste kapitler tar for seg Mat i praksis! Her finner du mange nyttige oppskrifter, med en hovedvekt på norske basisprodukter som korn og rotgrønnsaker. Og har du først fått smaken på biodynamisk og økologisk mat er det ingen vei tilbake!

Forlag Andrimne

Utgivelsesår 2009