Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken handler om pedagogisk debatt med relasjon til den tidlige barneskolens indre anliggende. To perioder er satt i fokus: startfasen for allmueskolen, med tekster av Erik Pontoppidan, den andre perioden presenteres ved Ole Vigs pedagogiske tekster. Tekstene fra disse periodene drøftes i lys av historisk og samtidig kontekst i norsk, nordisk og europeisk idéperspektiv. Blant annet drøftes barndomshistorie, forståelse av barns læring og forhold og muligheter for mennesker med funksjonshemninger. Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Utgangspunktet for dette idéhistoriske arbeidet er prinsippene om tilrettelagt opplæring i skolen for alle . den inkluderende skole. Boka handler om pedagogisk debatt med relasjon til den tidlige barneskolens indre anliggende. To perioder er satt i fokus: Den første er startfasen for allmueskolen, representert ved tekster av Erik Pontoppidan (1698-1764). Den andre perioden presenteres ved Ole Vigs (1824-1857) pedagogiske tekster. Tekster fra begge disse periodene drøftes i lys av historisk og samtidig kontekst i norsk, nordisk og europeisk idéperspektiv. Blant annet drøftes barndomshistorie, forståelse av barns læring og av forhold og muligheter for mennesker med funksjonshemninger.
Forlag Unipub forlag
Utgivelsesår 2000
Format Heftet
ISBN13 9788274770294
EAN 9788274770294
Serie Perspektiv: 17x24 (3/2000)
Omtalt person Erik Pontoppidan Ole Vig
Språk Bokmål
Sider 385
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket