Et dramatisk møte

Ørnulf Opdahl (f. 1944) og Peder Balke (1804-1887)

av (forfatter), Thomas Widerberg (illustratør) og P.O. Dybvig (illustratør).

Blaafarveværket 2006 Innbundet

Boken er utgitt i forbindelse med utstillingen "Et dramatisk møte", Blaafarveværket 20. mai til 24. september 2006. Til tross for 150 års forskjell i tid er romantikeren Peder Balke (1804-1887) og samtidskunstneren Ørnulf Opdahl (f. 1944) forbundet i sin kunst av det samme hav, den samme himmel og den samme livsseilas. Med kunstnerbiografier og katalog over utstillingen.

Blaafarveværket har sin klassiske utstillingsprofil med nordisk kunst. Siden 1978 har vi holdt kunstutstillinger, som alle er ledsaget av en gjennomillustrert katalog. I 2006 viser vi utstillingen "Et dramatisk møte". Til tross for 150 års forskjell i tid er romantikeren Peder Balke (1804-1887) og samtidskunstneren Ørnulf Opdahl (f. 1944) forbundet i sin kunst av det samme hav, den samme himmel, den samme livsseilas. Peder Balkes kunst viser en vedvarende friskhet og danner en meningsfylt dialog med Ørnulf Opdahl - en av Norges mest profilerte samtidskunstnere. Peder Balkes naturopplevde bilder er skapt i et øyeblikks erindring - 30 år etter hans reiser nordover. Det er naturopplevelser som har brent seg fast i hans fantasi og minne på en slik måte at han har kunnet hente det frem for sitt indre øye og med full frihet, uavhengig av tidens kunstsyn, tillate seg å male for seg selv. Dette vitner om en sterk kunstnerpersonlighet. For Ørnulf Opdahl er det annerledes. Han ser ikke landskapet i en fortid, han er i nærkontakt med selve elementet. Ekstrem er naturen med de raske skiftningene mlellom tåke, regn og solgløtt. Slik er også Ørnulf Opdahls kunst overraskende. Kunsthistorikeren Marit Ingeborg Lange har skrevet om begge kunstnerne for denne boken.

Forlag Blaafarveværket

Utgivelsesår 2006

Serie Blaafarveværkets kunst- og kulturhistoriske skrifter

Omtalt person Ørnulf Opdahl Peder Balke