Erindringer om Thorvald

Tiden 2003 Heftet

Thorvald ser tilbake på sitt liv, på barndommen mellom butikk, brygge og bakeri. Her regjerer hans finsk-russiske mor, Hagar, med stil og kraftfull ynde mens faren, Sandof, seiler på havet. Romanen skildrer den Fjortenåringen Thorvald i løpet av de ukene mellom august og oktober som skulle forandre hans liv, om hans erotiske oppvåkning og det overveldende møte med sorg, om den første reisen hjemmefra og ulykken han rammes av.

Prisbelønte og folkekjære Dag Skogheim har skrevet en biografisk roman, en varm fortelling om ungutten Thorvalds skjebnesvangre høst, om død og erotikk og ulykken som rammer ham. Med umiskjennelig fortellerglede skriver Dag Skogheim i sin nye roman om det å bli voksen. Vi møter Thorvald som ser tilbake på sitt liv, på barndommen "mellom butikk og bakeri" der hans finsk-russiske mor regjerte med stil og kraftfull ynde mens faren seilte på havet. Med varme og innlevelse skildrer Skogheim femtenåringen Thorvald i løpet av de ukene mellom august og oktober som skulle forandre hans liv, hans første erotiske opplevelser, og broren som dør så brått og ulykken han rammes av. Dag Skogheim (f. 1928) debuterte i 1970 og har et stort og mangfoldig forfatterskap bak seg, som omfatter romaner, biografier, sakprosa og diktsamlinger. Tidligere i år mottok Skogheim både Havmannprisen og Sverre Steen-prisen for sin bok "Sanatorieliv".

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2003