Erfare og lære

hjelpepleier/omsorgsarbeider

arbeidsmåter og oppgaver

av (forfatter), Anne Skeie (forfatter) og Ingvild Skjetne (forfatter).

Gyldendal undervisning 2002 Heftet

Oppgaveheftet tar utgangspunkt i målene i læreplanen for utdanningene av hjelpepleier og omsorgsarbeider, og kan brukes uavhengig av læremidler som elevene ellers bruker i opplæringen.

Oppgaveheftet tar utgangspunkt i dagbøker og brukerfortellinger fra hjelpepleieres og omsorgsarbeideres arbeidsdag. Gjennom arbeidet med oppgavene gis innsikt i og forståelse for pleie- og omsorgsarbeid. Kan brukes både på videregående skole og i voksenopplæring. Dette er et oppgavehefte som tar opp ansvarsområder og arbeidsoppgaver som hjelpepleiere og omsorgsarbeidere har. I fortellinger fra arbeidslivet og gjennom brukeres egne ord belyses situasjoner som hjelperne møter i sitt daglige arbeid. Oppgavene tar utgangspunkt i situasjonen til en eller flere av brukerne. Spørsmålene i oppgavene utfordrer leseren til å skaffe seg den kunnskapen han eller hun trenger for å være en god og profesjonell hjelper, både i den skisserte situasjonen og overført til egen yrkesutøving. Oppgaveheftet vil være en veiviser fra teoretisk kunnskap til anvendt kunnskap. Her er både kunnskaper, holdninger og ferdigheter viktige, og oppgavene fokuserer på de mest sentrale utfordringer i arbeidet. Hver oppgave starter med å presentere hvilke fokus den har. Det gir en pekepinn på hvor leseren kan finne relevant kunnskap. Det gjør det også mulig å velge oppgaver som passer til bestemte temaer eller arbeidsfelt. Både studieteknikk, forklaringer av arbeidsmåter og et detaljert målregnskap hjelper hver enkelt gjennom arbeidet med oppgavene.Oppgaveheftet kan brukes uavhengig av læremidler, og det passer for alle typer opplæring av hjelpepleiere og omsorgsarbeidere.

Forlag Gyldendal undervisning

Utgivelsesår 2002