Er livet et omreisende sirkus?

Kolofon 2008 Heftet

Boken inneholder forfatterens memoarer fra sin tid i politiet, sine 43 år i utenrikstjenesten, og i cruisefarten. Han forteller om sitt liv og sitt yrkesengasjement, og mener bl.a. at etikk, empati og omsorg bør være grunnleggende i alt vi foretar oss. Har register.

Ved hard jobbing og lange og intense studier ved siden av jobben ble den fattige gutten en høyt dekorert generalkonsul og allsidig forfatter. Som ung etterforsker i politiet rykket han som alle andre politfolk straks ut ved alle henvendelser om hjelp, og det var nærmest en forutsetning at alle saker skulle oppklares! Han stiller seg uforstående til at ikke Politidirektøren, Justisministeren, regjering og storting sørger for tilstrekkelige ressurser slik at dyktige, godt utdannede politifolk blir satt i stand til å skape trygghet, ro og orden samt sørge for langt større oppklaringsprosent for etterforskede saker. Forfatteren jobbet i NTB og har stor respekt for journalistyrket, men mener nok at eneklte journalister burde sørge for bedre helhetsdekning i en del saker. Han har hatt kontakt med sjøens folk på sjø og land i mer enn 60 år og har meget stor respekt for sjøens yrker, for handelsflåten og marinen, og da spesielt for krigsseilerne, som han mener fikk en sørgelig dårlig skjebne. Nå er det på gang en vervekampanje for å få flere norske sjøfolk. Tar regjeringen og organisasjonene sikte på å få norske sjøfolk med norske hyrer og norsk trygd på norske båter med norsk flagg? Fortell den hele og fulle sannhet om hva det hele går ut på! Forfatteren fikk hele 43 år i Utenriksdepartementets tjeneste, noe han fant sær-deles interessant og givende. Han mener dog at UD burde hatt en mer profesjonell peronalledelse, med uavhengige fagfolk med spisskompetanse som selv ikke er en del av forflytningssystemet. Legger Aspirantnemnda for stor vekt på alder og ikke nok vekt på personlige egenskaper ved opptak? Fra 1989 har forfatteren hvert år jobbet periodevis i cruisefarten. Han mener at det må arbeides seriøst for at sjømannsyrket får en høyere status i det norske samfunnet og spesielt at skipsførerstanden blir betydelig oppgradert. Forfatteren mener at etikk, empati og omsorg må være basis i alt hva vi foretar oss! Det er viktig å ha et meningsfylt liv, i arbeid og fritid. Det finnes mange store og små gleder - det gjelder å finne dem. Forfatteren advarer dog mot å tro at glede, kunnskaper og visdom kommer gratis!

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2008