Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Forfatteren tar utgangspunkt i ulike eksempler fra skolens praksis, og gir en presentasjon av språkopplæring og andre områder knyttet til et flerkulturelt mangfold i skolen. Rasisme, diskriminering, etnisk fragmentering og holdninger generelt blir gjennom teori og eksempler beskrevet og debattert. Boka retter søkelyset mot kompleksiteten i idealet om den flerkulturelle skolen, og spør hva det i praksis innebærer å realisere dette idealet. Boka henvender seg til lærere i skolen, studenter ved høgskole og universitet og til andre interesserte. Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Den flerkulturelle skolen har lenge vært et ideal i norsk skolepolitikk. I dette idealet ligger det at skolen skal gi et likeverdig tilbud til barn med ikke-norsk etnisk bakgrunn som den gir til barn med etnisk norsk bakgrunn. Med utgangspunkt i ulike eksempler fra skolens praksis, gir Asle Høgmo en bred presentasjon av språkopplæring og andre områder knyttet til et flerkulturelt mangfold i skolen. Rasisme, diskriminering, etnisk fragmentering og holdninger generelt blir gjennom teori og eksempler fyldig beskrevet og debattert. Boka retter søkelyset mot kompleksiteten i idealet om den flerkulturelle skolen, og spør hva det i praksis innebærer å realisere dette idealet.Boka henvender seg til lærere i skolen, studenter ved høgskole og universitet og til andre som er opptatt av hvordan skolen kan møte elever med ulik bakgrunn.
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2005
Format Heftet
ISBN13 9788205348219
EAN 9788205348219
Språk Bokmål
Sider 163
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket