Er det så farlig, da?

kirken som rusforebyggende arena

av (redaktør), Robert Mulelid (redaktør) og Hilde Hodnefjeld (illustratør).

IKO-forl. 2008 Heftet

Boken omhandler kirkens arbeid med rusforebyggende tiltak og er tenkt som en håndbok i en praktisk hverdag. Innholdet er delt i to deler. I den første inviteres leseren med på tanker og refleksjoner rundt ungdomskultur, rusforebygging, risikofaktorer og kirkens muligheter i det rusforebyggende arbeidet. Andre del gis det praktiske tips og råd til hvordan menigheter kan gjennomføre konkrete samlinger i ulike settinger. Boken egner seg for alle med lederansvar i kristent barne- og ungdomsarbeid og for ledere i kirkens konfirmasjonsarbeid.

Gjennom eksempler fra virkeligheten reflekterer boka rundt ungdomskultur og kirkens muligheter til å være en positiv aktør i det rusforebyggende arbeidet. Ressursboka er for ledere i kristent ungdomsarbeid. Den inneholder også praktiske råd og tips til hvordan menigheten kan gjennomføre samlinger med foreldre, konfirmanter og skoleklasser. Det er laget et eget studieopplegg som finnes bak i boka. dette er godkjent av Norges Kristelige studieråd. Boka er utgitt i samarbeid med ROK (Rus - Oppvekst - Kirke). ROK har laget en film "Festen" som er tenkt brukt som en igangsetter for samtaler tilpasset opplegg i boka.

Forlag IKO-forl.

Utgivelsesår 2008