Epletreet

av (forfatter) og Akin Duzakin (illustratør).

Ena 2017 Innbundet

Epletreet er en poetisk og vakker bildebok som følger et frøs utvikling til blomstrende frukttre. Det handler om å vokse, om å se de andre rundt seg, om å føle seg alene og svak, om unge, sterke trær og gamle, slitne trær, å frykte og beundre. Å finne sin plass i skogen, blant alle de andre. Boken er gjennomillustrert med Akin Duzakins stemningsmettede billedspråk, som forsterker og utfyller Mahmona Khans følsomme tekst. Mahmona Khan (f. 1973) er forfatter, journalist og samfunnsdebattant. Hun har tidligere skrevet sakprosa om pakistanernes historie i Norge, vært en av redaktørene bak tekstsamlingen Utilslørt (en antologi med bidrag fra 19 norsk-muslimske kvinner) og har høstet lovord for sine skjønnlitterære ungdomsbøker. Hun debuterte med Skitten Snø i 2011, som handler om voldtekt i det norsk-pakistanske miljøet. Dagsavisens anmelder kalte den «en solid skjønnlitterær debut». Epletreet er hennes første barnebok. Akin Duzakin (f. 1961) har studert ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo. Duzakin har illustrert mer enn 40 bildebøker, og stått for både tekst og illustrasjoner i to av dem. To ganger har han mottatt Brageprisen for bildebøker han laget sammen med Liv Marie Austrem. Han har også to ganger blitt tildelt Kulturdepartementets pris for illustrerte bøker for barn og ungdom, og i 2006 mottok han Bokkunstprisen for sitt mangeårige arbeid som bokillustratør. Duzakin er særlig kjent for poetiske, lett naivistiske motiver i særegne fargenyanser. Han har store billedskapende evner og håndverksmessig sikkerhet.

Forlag Ena

Utgivelsesår 2017