Entreprenørskap på norsk

av (redaktør).

Fagbokforlaget 2006 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Entreprenørskap dreier seg om utvikling av ny forretningsmessig virksomhet, og det gjelder prosesser som har avgjørende betydning for fornyelse og utvikling i næringslivet. Det teoretiske grunnlaget er hentet fra den tysk-østerrikske økonomen Schumpeter, og boken inneholder også eksempler fra dagens norske virkelighet. Med litteraturliste.

Omtale fra forlaget

Boka gir en bred teoretisk og empirisk innføring i entreprenørskap. Den legger grunnlaget for en bred forståelse av entreprenørskap som et samfunnsmessig fenomen og som drivkraft for økonomisk utvikling.
Entreprenørskap dreier seg om å utvikle ny forretningsmessig virksomhet og omhandler prosesser som har avgjørende betydning for fornyelse og utvikling i næringslivet. Økonomen Schumpeter regnes som den personen som har utviklet den grunnleggende teorien om entreprenørskap. Med utgangspunkt i hans forståelse av økonomisk utvikling, gir boka i første del en bred teoretisk gjennomgang av sentrale begreper og teorier knyttet til entreprenørskap, og dette belyses med eksempler fra dagens norske virkelighet. Boka gir deretter en bred empirisk gjennomgang av forhold som påvirker etableringer av nye virksomheter, og hva som ligger til grunn for disse, slik som entreprenørenes bakgrunn, motiver og deres begrunnelser for lokalisering. Videre analyseres entreprenørskap i ulike geografiske miljøer, og boka påviser viktige forskjeller mellom entreprenørskap i sentrale og perifere områder. Ulike temaer i tilknytning til entreprenørskap, slik som finansiering, forskningsbasert entreprenørskap, nettverk og kjønnsdimensjonens betydning for entreprenørskap, blir også diskutert. Avslutningsvis diskuterer boka aktuelle strategier for å legge til rette for entreprenørskap. Linjene blir trukket til dagens innovasjonspolitiske strategier, og det diskuteres hvordan det kan utvikles et mer entreprenørielt samfunn. Bokas redaktør er Olav R. Spilling. Han har omfattende forskningsbakgrunn fra temaer knyttet til små foretak, entreprenørskap, innovasjonssystemer og dynamiske prosesser i næringslivet. Spilling har skrevet en rekke artikler og bøker om dette og om politiske strategier i tilknytning til disse områdene.

Bokdetaljer

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2006

Format Heftet

ISBN13 9788245004052

EAN 9788245004052

Språk Bokmål

Sider 266

Utgave 2

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket