Entreprenører, innovasjoner og forretningslandskap

handlingens relativitetsterori

Fagbokforlaget 2018 Heftet

Entreprenøren er en handlingens kvinne eller mann. Derfor er dette en bok om handling. Boken ser på entreprenørens rolle som skaper og utvikler av bedrifter, av verdier og av arbeidsplasser, samt entreprenørens rolle i samfunnets innovative utvikling. Dette er i tråd med Schumpeter, som så på entreprenøren som avgjørende for økonomisk utvikling.
Med bakgrunn i denne forståelsen lanserer boken en ny teori for å forstå entreprenørskap bedre en teori forfatteren betegner som en relativitetsteori om det handlende menneske.
I møtet med entreprenøren, der man skal fortolke motiver og entreprenørens utfordringer i beslutningssituasjoner, må man selv ha god innsikt. Det er lett for utenforstående å være blind for entreprenørens solide læretid, undervurdere den tause kompetansen, overse kompleksiteten i etableringsprosjektet, ta for lett på ulikhetene og slik feiltolke både prosjekt og entreprenør.
Denne bredt anlagte boken bidrar til å tolke, forstå og utvikle entreprenører og entreprenørskap.
Åge Garnes har siden 2014 vært professor i prosjektledelse og entreprenørskap ved Høgskulen på Vestlandet etter åtte år ved HiOA. Han startet sin akademiske løpebane ved å utdanne seg til maskiningeniør ved NTNU. Her gjennomførte han også en doktorgrad på temaet entreprenørskap. Han har jobbet på NHH, hatt professor II-stilling og vært direktør for NHHK. Han har også hatt en professor II-stilling på BI innen prosjektledelse. I syv år var han ansatt i LO og var blant annet leder av kartellet LO Service. Han har innimellom også vært selvstendig næringsdrivende i to egenetablerte virksomheter.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2018