English phonetics for teachers

av (forfatter) og Kåre N. Rugesæter (forfatter).

Fagbokforlaget 2015 Heftet

English Phonetics for Teachers er en praktisk rettet lærebok i engelsk uttale som dekker både lydsystem og setningsmelodi. Den er spesielt egnet for lærerstudenter og er knyttet opp mot kunnskapsbehovet lærere har i undervisningssituasjonen.
Hovedkomponentene er: -artikulasjonslære: en praktisk tilnærming til hvordan språklyder blir produsert -fonembeskrivelser med fokus på lydene som tradisjonelt volder problemer for norske elever og studenter -trykk og rytme og hvordan disse komponentene påvirker uttalemønsteret vårt -intonasjonslære med vekt på hvordan setningsmelodien farger det vi sier i ulike kommunikasjonssituasjoner -en oversikt over noen typiske uttaletrekk i ulike varianter av engelsk -praktiske undervisningstips -øvingsoppgaver med nøkkel
Boken er lagt opp slik at den også er godt egnet til selvstudium og fjernundervisning, og den er aktuell for alle som vil sette seg bedre inn i engelsk uttalemønster.
Boken har et eget lydmateriale med øvingsoppgaver og eksempler på ulike varianter av engelsk. Du finner materialet ved å klikke på knappen under forsidebildet.
Thor Sigurd Nilsen er førsteamanuensis i engelsk språk ved Høgskolen i Telemark og har undervist i engelsk fonetikk og intonasjon i mange år.
Kåre N. Rugesæter er førstelektor ved Høgskolen i Bergen. Han har arbeidet innenfor lærerutdanningen i mange år og vært foreleser ved University of Newcastle og daglig leder ved Det Norske Studiesenteret i Storbritannia.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2015