Endokrinologi

en medisinsk lærebok

av (forfatter), Eystein S. Husebye (forfatter) og Deborah Maizels (illustratør).

Gyldendal 2024 E-bok

Fagområdet er i rivende utvikling som følge av revolusjonene innen genetikk og molekylærbiologi. Likevel er fortsatt fundamentet for det kliniske faget endokrinologi en god sykehistorie og klinisk undersøkelse. I boken legges det vekt på denne kliniske tilnærmingen samt på bruken av moderne diagnostiske hjelpemidler der de har funnet sin plass i klinisk praksis. Denne utgaven av boken er utvidet med grundigere beskrivelse av årsaker til hormonsykdommer, spesielt genetikk og autoimmunitet, og hvordan dette har innvirkning på diagnostikk og persontilpasset behandling. Boken gjengir typiske kasuistikker og er rikt illustrert med fotografier av viktige endokrine sykdomstilstander. Boken Endokrinologi er beregnet på medisinstudenter, men vil også være nyttig for allmennpraktikere, sykehusleger i utdanningsstilling og annet helsepersonell med interesse for endokrinologi. Det er utarbeidet podkaster som tar for seg de enkelte delene av boken. Lytt til podkast: Forfatterne av Endokrinologi har laget en tilhørende podkast som tar opp sentrale tema om hormoner og hormonsykdommer. Hver episode er knyttet til én del i boken og kan benyttes både som kort innføring når du skal i gang med å lære endokrinologi, eller til repetisjon etterpå.

Utgivelsesår 2024

ISBN13 9788205599246