Omtale fra forlaget
En undersøkelse viser at humla ikke kan fly, men den fortsetter å surre fra blomst til blomst. Markedsundersøkelser og meningsmålinger som gjennomføres uten metodisk edruelighet og kildekritisk tilnærming, gir gale konklusjoner, som at humla ikke kan fly.
Harald Hanssen-Bauer og Jon Gangdal viser her gjennom en rekke eksempler hvor lett det er å jukse seg til feil konklusjon – bevisst eller ubevisst, både når det gjelder gjennomføring, analyse og presentasjon av undersøkelser.
Ved å lese denne boka blir du kjent med de vanligste feilene man gjør når man tolker resultater fra undersøkelser. Og hvis du selv ønsker å måle noe, så får du her vite hvordan du best går fram for å få svar som faktisk sier noe om virkeligheten.
Boka er skrevet for studenter i journalistikk, samfunnsfag og mediefag, og er nyttig for alle som vil vite forskjellen på bruk og misbruk av meningsmålinger.
Forlag Cappelen Damm akademisk
Utgivelsesår 2008
Format Heftet
ISBN13 9788202264710
EAN 9788202264710
Språk Bokmål
Sider 116
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket