En tid der grenser sprenges

arbeidsår i teknologi- og forskningsfronten

Eide forlag 2006 Innbundet

Forfatteren har lang fartstid som forsker innenfor teknologien, både i Norge og internasjonalt. I boka beskriver han faglige utfordringer og erfaringer gjennom sitt 50 år lange yrkesliv, i en tid preget av teknisk-naturvitenskapelige gjennombrudd. Boka tar for seg tiden ved CMI fra 1948-1979, perioden som leder ved Munck-konsernet, direktør i NUTEC, spesialrådgiver Statoil, og perioden som tjenestemann for FN. Har bibliografi.

Dr.techn. Jan A. Andersen har vært en foregangsmann i norsk forskning gjennom en hel mannsalder. Størstedelen av sin karriere tilbrakte han som direktør for Christian Michelsen Institutt (CMI) Avdeling for Naturvitenskap og Teknologi (ANT), men han har også vært direktør for NUTEC, og spesialrådgiver for Statoil. Tidsrommet for Andersens karriere markerer også en viktig tid for den teknologiske og industrielle utviklingen i Norge. I sitt arbeid var han med på å legge grunnlaget for blant annet datamaskinbasert prosessmodellering og styring, prosessinstrumentering, medisinsk teknologi, havteknologi, dynamisk posisjonering av flytende plattformer og anvendt systemanalyse. Nå har Jan A. Andersen samlet sine erfaringer i en bok om de faglige utfordringer teknologer har møtt de siste 50 år - med tekniske, naturvitenskapelige grensesprengende gjennombrudd uten sidestykke i menneskets historie. Denne selvbiografien fra en av våre mest erfarne bredspektrede teknologer, er et viktig bidrag til å øke forståelsen for den teknologiske kulturen og betydningen av å satse på forskning og utdanning for at Norge skal kunne være blant de konkurransedyktige industrilandene også i fremtiden.

Forlag Eide forlag

Utgivelsesår 2006