En tankevekker

Norske bøker 2007 Innbundet

Boka består av en underholdningsdel og en faktadel. I underholdningsdelen finner vi 180 oppgaver av ulik vanskelighetsgrad, både figuroppgaver, tallrekkeoppgaver, IQ-tester, i tillegg til fakta om intelligens. Faktadelen inneholder artikler om barn med svært høy intelligens, bl.a. av den danske psykologen Ole Kyed. Fasit, forklaringer og resultater hører med til underholdningsdelen.

En Tankevekker er en todelt bok, som består av en underholdningsdel med IQ-oppgaver og en IQ-test, samt en faktadel som omhandler intelligente barn.
I bokens første del finner du 180 oppgaver, og innimellom oppgavene vil leseren finne snutter omkring hva forskningen de siste 15 årene viser omkring intelligens. Oppgavedelen avsluttes av en IQ-test for voksne. IQ-testen består av 60 figuroppgaver og er meget god. Det er første gang en norsk IQ-test blir gitt ut i en bok.
Den andre delen setter fokus på en gruppe barn som ikke har fått bokomtale i Norge tidligere. Denne delen av boken er nok den mest tankevekkende, og økt kunnskap og forståelse for særegenhetene hos barn med høy intelligens vil i betydelig grad kunne bidra til å øke trivselen hos disse barna.
Kort om forfatteren:
Alf A. Skjelstad er 41 år, bosatt i Stjørdal kommune, gift med Julie, og sammen har de tre barn i alderen 5 til 10 år. Som innehaver av en av Europas største samlinger av IQ-oppgaver har han nå valgt å gi ut en del av disse i bokform.
Skjelstad er medlem av Mensa, og en av de som har satt seg grundigst inn i problemstillingen rundt intelligente barn i Norge.

Forlag Norske bøker

Utgivelsesår 2007