En strand å dø for

spenningsroman

Scriptorium 2015 Heftet

«En strand å dø for» er en spenningsroman som inneholder en eksplosiv miks av uforklarlige arkeologiske funn, kynisk miljøkriminalitet og iskald finans.

En ung norsk arkeolog leder et utgravningsteam på Kaupang utenfor Larvik i Vestfold. Teamet gjør et sensasjonelt funn, som ikke passer med noen kjent teori. I kulissene arbeider en lokal eiendomsmagnat med å ferdigstille planene om en kolossal luksus-resort i det samme området, og han skyr ingen midler i forsøket på å stoppe utgravningene. Da han får finansiering fra utenlandsk mafia, eskalerer konfliktnivået - og en stortingspolitiker blir myrdet. En ung og pågående journalist kommer til utgravningsstedet, og hun blir deltaker i et heseblesende kappløp der snedige eiendomsutviklere stadig ligger et hakk foran glødende nysgjerrige forskere. Kampen involverer grådige kommunepolitikere, hardbarkede kriminelle - og en lokal historiker som bærer på en gammel hemmelighet. Akkurat den hemmeligheten har sprengstoff nok til at verdenshistorien må skrives om.

Om Balder Beck: Det er kunstnernavnet til en samfunnsforsker og avisskribent. Med denne boken debuterer han som skjønnlitterær forfatter. Han bor i Oslo, har to barn, går langrenn, er avhengig av aviser - og elsker espresso.

Forlag Scriptorium

Utgivelsesår 2015