En som Josefine

av (forfatter) og Erik Ferguson (illustratør).

Gyldendal 2005 Innbundet

Josefine er en ensom og glemsk gammel dame på leting etter sin egen historie. En historie hun ikke lenger husker. Men duftene, som dukker opp mens hun leter gjennom tingene sine, vekker minner.

Billeder som fortryller og forferder En fascinerende "sansehistorie" om en gammel dame som har begynt å glemme. I bildeboken «En som Josefine» hekter duftene og historiene seg sammen til en sang som Josefine, en ensom, glemsk, gammel dame, alltid har drømt om å synge. En sang hun aldri har funnet tonene til. Og slik framstår en historie om et liv som kanskje ikke ble helt det man hadde tenkt seg.Mens teksten er vakker og skjør, er Erik Fergusons helt spesielle 3D-modellerte og fotomanipulerte bilder lettere uskjønne. De framstår som skremmende virkelige portretter av alderdom og uhygge. Hans betagende, men også litt marerittaktige illustrasjoner tilfører den sarte historien en egen dynamikk. Resultat er et særegent eventyr om en sangerinne, (madame Fortuna) og hennes tjenestepike, (Josefine).

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205339149