En som er god

å få et barn med Downs syndrom

av (forfatter) og Bjørn Wad (illustratør).

Pax 2016 Innbundet

Hva tenker vi om barn som blir født med Downs syndrom? Hvordan er det å være en familie der ett familiemedlem har et ekstra kromosom? Kanskje starter det med et sjokk, og så blir gleden stor, men hva er utfordringene? Og er det slik at barn med Downs syndrom, som i sangen «Lille måltrost», fremfor alt er gode? Hva slags utvikling har barnet - fra nyfødt baby til en hverdag i barnehage og skole? Hva trengs av tilrettelegging og støtte i miljøet rundt barnet, og fra det offentlige? Hvordan få til et godt samspill i familien og ellers i samfunnet? Spørsmålene er mange, og svarene er allsidige. Men Downs syndrom engasjerer, vekker følelser og skaper diskusjon. I denne boken drøftes sentrale temaer og konkrete emner som:
. vanlige reaksjoner på å få et barn med et ekstra kromosom
. historien til Downs syndrom
. hvilke ord vi bruker om Downs syndrom
. tidlig stimulering
. språk og kommunikasjon
. inkludering og skole
. søsken
. fagfolk
. helse
. foreldreerfaringer
. det som er annerledes med Downs syndrom

Andre bøker kan belyse Downs syndrom, men for første gang på norsk behandles her aktuelle emner i én og samme bok. Den er tenkt som en opplysende håndbok, og som et nyttig redskap for foreldre og andre pårørende til barn med Downs syndrom. Den kan leses av fagfolk på feltet og av øvrige interesserte. Med bakgrunn i egne erfaringer og opplevelser, utdyper forfatteren de ulike temaene. Hun bidrar med fakta, råd, og nyttige tips. Her vektlegges respekten for uventede reaksjoner, men fremfor alt en aksept for det som er annerledes

Forlag Pax

Utgivelsesår 2016