"En smuk fremtid"

Trøndelag folkemuseum Sverresborg 100 år

av (redaktør), Elsa Reiersen (redaktør) og Petter I. Søholt (redaktør).

Tapir akademisk forlag 2009 Innbundet

Denne boken forteller historien om Trøndelag folkemuseum Sverresborgs tilblivelse og utvikling gjennom 100 år. Med tabula gratulatoria.

De fleste museene her i landet er etablert på privat initiativ. Det var også tilfellet med Trøndelag Folkemuseum Sverresborg. I juni 1909 sendte en liten vennegruppe ut innbydelse til Trondheims borgere om å bidra til opprettelsen av et bygningshistorisk museum. I løpet av kort tid kom det inn 5900 kroner, et betydelig beløp den gang. Allerede samme høst ble "Selskapet til innkjøp av gamle bygninger" stiftet, og fire år senere ble "Bygningsmuseum for Trondhjem og Trøndelag" dannet. Det ble forløperen til dagens Trøndelag Folkemuseum Sverresborg, og det første friluftsmuseet i Trøndelag. Initiativtakerne til bygningsmuseet hadde tro på at de nye folkemuseene som ble opprettet rundt forrige århundre, gikk "En Smuk Fremtid" i møte, og at de ville bli en suksess. Fra ulike ståsteder fortelles her historien om bygningsmuseet som i løpet av 100 år utviklet seg til å bli et av landets største, mest moderne og aktuelle museum.
Som en del av Museene i Sør-Trøndelag, vil Trøndelag Folkemuseum Sverresborg fortsette å ta vare på og formidle trøndersk kulturhistorie og samtidig være en viktig aktør i samfunnet. Framtiden synes fortsatt "Smuk".

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788251924825

EAN 9788251924825

Serie Museene i Sør-Trøndelags skriftserie (1)

Omtalt sted Trondheim