En sjelden kar

en fars beretning

Dinamo forl. 2011 Innbundet

Dette er en fars fortelling om sin multihandikappede sønnTorgeir og familiens mestring av hverdagen. Torgeir har diagnosen CHARGE.

En sjelden kar er en usentimental og sterk beretning om en multihandikappet gutt og familien hans. Gutten er Torgeir, 35 år gammel. Far, Svein Olav, forteller om sjokket en dag i mai 1975 da Torgeir kom til verden. Vi får høre om et ungt studentpars kamp i hverdagen og om familie og venners betydning i kretsen rundt gutten. Torgeir er en tøffing. En annerledes viking. Mot alle odds har han kjempet seg til et liv i verdighet. Han opplever mestring og mening på egne premisser. Hvordan er det mulig med alle hans sansetap og begrensninger? Far forteller om nettopp dette, og om veien til en korrekt diagnose - CHARGE. Som en rød tråd gjennom boka går appellen om vårt kollektive samfunnsansvar for de mest utsatte. Har det noen mening å vie mesteparten av sitt liv til en "feilvare"? Kjærlighetserklæringen som denne boka representerer, er et eneste langt JA. Boka foreligger også på engelsk: An exeptional fellow - A father.s story.

Forlag Dinamo forl.

Genre Personlige beretninger