En liten brikke i et stort spill

den norske IT-industrien fra krise til vekst 1975-2000

Fagbokforlaget 2002 Innbundet

I denne boken viser forfatteren den særegne norske IT-industriens utvikling. I Norge har skipsfart, oljeutvinning og forsvarsstrategi fremmet norsk IT-industris utvikling. Men norske forhold og norske rammevilkår har etter 1945 også bidratt til å hemme den norske IT-industrien. Med litteraturliste.

Mens Norge er storforbruker av moderne IT-produkter, lages det forbausende få slike produkter i Norge. Det finnes en internasjonalt konkurransedyktig norsk IT-industri, men den er rettet mot nisjemarkeder som alle har utgangspunkt i norske forhold. Den norske IT-industrien er ikke blitt innrettet mot de store massemarkedene. Det finnes ikke noe norsk Nokia eller Ericsson. I denne boken viser forfatteren den særegne norske IT-industriens utvikling. I Norge har skipsfart, oljeutvinning og forsvarsstrategi fremmet norsk IT-industris utvikling. Men norske forhold og norske rammevilkår har etter 1945 også bidratt til å hemme den norsk IT-industrien. Fra ca. 1990 har det imidlertid gått fremover med norsk IT-industri, og flere bedrifter har store muligheter for å utvikle seg videre på en svært positiv måte. Det er imidlertid ikke sikkert at det blir noen lykkelig fortsettelse. Norske rammevilkår kan igjen forme bransjens utvikling på en negativ måte. Knut Sogner er førsteamanuensis ved Senter for næringslivshistorie, Institutt for innovasjon og økonomisk organisering, Handelshøyskolen BI.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2002