En kort introduksjon til eksistensiell psykologi

Fagbokforlaget 2020 Heftet

Eksistensiell psykologi undersøker betydningen det har å være oppmerksom (eller uoppmerksom) på livets eksistensielle grunnanliggender. Hva gjør det med hvordan vi føler, tenker og handler? Denne boken gir en oversikt og innføring i eksistensiell psykologi gjennom å undersøke betydningen av: Død - og den innsikten døden gir om livet. Frihet - og ufrihet. Og ansvar, skyld og mulighet som følger med. Medværen - et liv sammen, som også alltid er et liv alene. Mening - vi skaper kontinuerlig mening til hvem vi er, hva som skjer og vår verden. Kroppslig og økologisk væren - vi har en kropp som sanser, føler og vil - og som er sårbar. Kroppen er en uløselig del av et fellesskap med naturen - som også er sårbar. Boken viser hvordan eksistensiell psykologi har røtter i litteratur, kunst og filosofi, og tar for seg hvordan fagfeltet arter seg i dag, med bidragsytere både fra psykoterapi og psykologisk grunnforskning.

Er det noen anliggender i livet som er felles for alle mennesker? I så fall, hvordan påvirker de oss?
Per-Einar Binder er professor i klinisk psykologi ved Universitetet i Bergen. Han er psykoterapeut og forsker på vekst og endringsprosesser, og har skrevet bøker om identitet og eksistensielle temaer.

Serien En kort introduksjon ... tar for seg psykologiens grunnleggende emner og disipliner

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2020