En hobbyflyvers memoarer

European Airlines Rob Mulder 2022 Innbundet

Den 8. juli 2021 fløy Tor Richvoldsen en jubileumstur med sitt favorittfly DHC-1 Chipmunk (LN-DHC). Nøyaktig 60 år etter at han hadde gjennomført sin første solotur, den gang med et seilfly - Scheibe Bergfalke (LN-GGN). Hans kon Ellen og han feiret jubileet med en bedre middag og god drikke. Han ble sittende ut over kvelden og mimre og konkluderte med at han - selv om flyvningen aldri ble mer enn en hobby - hadde hatt mange fantastiske luftige opplevelser gjennom 60 år. Og ettersom flyvningen - nest etter Ellen, barn og barnebarn - er det som har gitt ham mest glede i tilværelsen, besluttet han å skrive en liten beretning.

Han har i årenes løp fløyet vel 50 forskjellige flytyper: Fra enkle seilfly til moderne, velutstyrte .reisemaskiner" med flere hundre hestekrefter i motoren og opptrekkbart understell. Og ikke minst: Ganske mange forskjellige veteranfly, både i Norge, USA og Storbritannia. Deltakelse i flere flykonkurranser er det også blitt. Antall flytimer er ikke imponerende, i gjennomsnitt rundt 30 timer i året. Som hobbyflyver skal jo virksomheten finansieres fra egen lommebok ... Men det er ikke bare timene i luften, han ser tilbake på med stor glede. Også aktiviteten på bakken og miljøet i ulike flyklubber har gitt ham gode minner for livet. Gjennom denne beretningen har han ønsket å formidle også den lykkefølelsen, i håp om at den kan være til inspirasjon for andre. Det å lette med et fly fra jorden, og det å drømme om det, er fantastisk! Gjør man ikke det, kravler man jo bare rundt på bunnen av et enormt lufthav som omgir oss.

Forlag European Airlines Rob Mulder

Utgivelsesår 2022