En historie om klatring i Norge

1900-2000

Fagbokforlaget 2004 Innbundet

Bok om klatrekulturen i Norge. Forfatteren har samlet historikk om sporten som opprinnelig var forbeholdt de "bedrestilte", men som i dag bedrives alle slags mennesker. I boken er det historier med illustrasjoner fra klatreturer, om krigsårene og påvirkning fra andre land, utvikling av utstyr og samtaler med andre klatrere som har vært sentrale i norsk klatresport disse hundre årene. Med register.

I 1900 var norsk klatring en "tindesport"; en temmelig eksklusiv sport for de bedrestilte med tid til å boltre seg i fjellet. Sporten skulle appellere til "de bedre instinkter i oss" - det vil si våre nobleste instinkter. Hundre år seinere har mangfoldet erstattet eksklusiviteten. Den lukkede klatrekulturen har blitt mer åpen - og tindesporten har fått følge av sportsklatringen. I over 100 år har norske klatrere levd ut sin lidenskap, kjempet med frykten og gledet seg over flyt og rytme i bevegelsene opp stupet. Dette er den første boken som forteller denne historien i bokform. Den byr på interessant lesning både for dem som er inne i klatremiljøet og "kan" klatresjargongen, og for dem som er interessert i den norske fjellklatringens historie på mer generell basis. Geir Grimeland er høgskolelektor ved Høgskolen i Telemark, der han underviser i kroppsøving, friluftsliv og idrett. Han er aktiv klatrer og flere klatreførere og utgivelser bak seg, blant annet en bok om kameratredning for klatrere.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2004