En himmel mot en annen

utvalgte dikt

Gyldendal 1999 Innbundet

Boken er basert på Samlede dikt og noveller fra 1995. Diktene er opprinnelig hentet fra Digte (1909), Nye digte (1913, Digte og noveller (1916), Stjernerne (1924), Metope (1927), Oinos og Eros (1930) og Ignis ardens (1932).

Olaf Bull (1883-1933) blir av mange regnet for å være 1900-tallets betydeligste norske lyriker. Han var en formens mester, som i sine dikt uavlatelig utforsker menneskenes vilkår på jorden, enten han skriver om byens gater, om årstidenes skiftning, om kjærlighet og erotikk - eller om døden, som er et stadig tilbakevendende tema i hans dikt. Selv om Bulls dikt i all overveiende grad er skrevet i konvensjonell, bunden form, er Bull samtidig en svært moderne dikter. Han er vår første storbydikter, men det er ikke bare som skildrer av det moderne liv i byen at Bull innevarsler en ny tid: hele hans livsfølelse, slik den kommer til uttrykk i diktene, er moderne. Bull hadde ingen guder, ingen illusjoner, ingen fasttømret livsholdning. Men han hadde et usedvanlig blikk for sammenhengen i den historiske utviklingen, både i samfunns- og i åndsliv, og han var glødende opptatt av og orientert i det nyeste innen både filosofi og vitenskap. I dette brede utvalget av Bulls poesi møter vi både kjærlighetsdikteren, bybohemen og den poetiske tenkeren Bull - dikteren som ikke flykter fra virkeligheten, men «utvider den gjennom sin flukt», slik han selv formulerte diktningens oppgave.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788205265400