En guide til akevitt

og historien om sjøreisen som skapte den norske nasjonaldrikken

av (forfatter) og Marte Garmann Johnsen (illustratør).

Tellus works publ. 2007 Innbundet

Denne boka presenterer akevittens historie i tekst og bilder, og gir et innblikk i hvordan det hele begynte med en sjøreise tur-retur Trondheim for over 200 år siden. Vi får høre om det nesten utdødde bøkkerfaget og om akevitt som ingrediens i drinker og matoppskrifter. I tillegg får vi en guide til de fleste av akevittene som er i salg hos Vinmonopolet, samt forslag til hvordan de kan nytes. Med bibliografi.

Akevitten havner på toppen av pallen når nordmenn skal rangere sin nasjonaldrikk. I over to hundre år har vi elsket vår akevitt; Det er et selvsagt tilbehør til kraftige retter og i julehøytiden. Etter hvert er den blitt minst like populær til sjømat og annet godt om sommeren, eller bare bar - når som helst. Før i tiden var akevitt godt gjemt og kom kun opp på bordet for en snarvisitt eller to før den måtte tilbake i skammekroken. Mange akevittvenner har jobbet hardt og lenge for å innlemme sin favoritt i det gode selskap. Nå ser det ut til at vi er i ferd med å opparbeide en stolthet og kanskje til og med en positiv drikkekultur i Norge. Det hele begynte med en lang sjøreise tur-retur Trondheim for 200 år siden. Denne boka loser deg gjennom den farefull ferden, introduserer deg for det nesten utdødde bøkkerfaget og tar deg med på en vakkert illustrert reise gjennom en del av den norske kulturhistorien. Som en smakfull avslutning lærer du om akevitt som ingredienser i matoppskrifter og drinker, og du får en nyttig guide til de fleste av akevittene som er i salg hos Vinmonopolet, med forslag til hvordan de best kan nytes. Forordet er skrevet av Jahn Otto Johansen, en nestor i mat og drikkefaglig sammenheng i Norge. Vi samstemmer i hans oppfordring til å hylle akevitten, dette "Livets vann" i fra nord. Skål!

Forlag Tellus works publ.

Utgivelsesår 2007